Voor meer informatie bel: 085 0410 177 of stuur ons een email: [email protected]

U bent nu hier: Home / Onlinewinkel-Webwinkels / Hoe kunnen we consumenten op een verantwoordelijke manier laten winkelen tijdens de coronacrisis?

Hoe kunnen we consumenten op een verantwoordelijke manier laten winkelen tijdens de coronacrisis?

Sharing is caring

Waar iedereen in het voorjaar al bang voor was blijkt werkelijkheid: de tweede golf van het coronavirus. De overheid treft weer strengere maatregelen om het virus terug te dringen. Waar horeca de deuren hebben moeten sluiten, mogen winkeliers tot op heden openblijven. Ze dienen het Protocol Verantwoord Winkelen te volgen. Daarin staan diverse richtlijnen voor klanten en personeel, zoals houd afstand en draag een mondkapje. We bespreken aanvullende ideeën om winkelen (nog) veiliger te maken, omzet te blijven genereren en het virus weer de kop in te drukken.

Video shoppen en video service

Sinds het coronavirus bieden steeds meer retailers de videobeldienst “Video Shopping & Service” aan. Deze dienst is ideaal voor consumenten die niet van huis willen of kunnen. Consumenten kunnen op deze wijze toch geholpen worden, bijvoorbeeld om nieuwe producten te presenteren of om vragen over producten te beantwoorden. Het grote voordeel is dat je op deze manier toch producten kunt verkopen en minder mensen in de winkel hebt. 

Meubels met desinfectie middelen bij de ingang

Het is wetenschappelijk bewezen dat regelmatig en op de juiste manier handen wassen verspreiding van virussen kan voorkomen. De overheid hamert ook op handhygiëne en dat doet winkels besluiten om desinfectiestations beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld bij de in- en uitgang van de winkel en pashokjes. Als je consumenten wijs op de voordelen van het ontsmetten van de handen, dan zullen deze eerder geneigd zijn om mee te werken.

C:\Users\Wouter Bos\Desktop\Unieke blogs schrijven\Wat kunnen retailers nog meer doen om verantwoord winkelen mogelijk te maken\desinfecterende-handgels-sprays-bij-ingang.jpg

Looproutes met eenrichtingsverkeer in de winkel 

Als je wilt dat zo min mogelijk klanten elkaar passeren in de winkel, dan zou je een looproutes met eenrichtingsverkeer kunnen aanbrengen, bijvoorbeeld met vloerstickers. Eenzelfde constructie zien we steeds meer in smalle straten in drukke centrums. Looproutes met eenrichtingsverkeer zijn niet toepasbaar voor iedere retailer, maar als je de ruimte hebt of een aanpassing kunt doen in het interieur, dan kun je het moeten overwegen. 

C:\Users\Wouter Bos\Desktop\Unieke blogs schrijven\Wat kunnen retailers nog meer doen om verantwoord winkelen mogelijk te maken\looproutes-veiliger-winkelen.jpg

Winkelen op afspraak of personal shopping

Steeds meer winkels introduceren winkelen op afspraak of personal shopping. Waar dit vroeger vooral voor de elite weggelegd was, is dit tegenwoordig ook zeer populair bij de gewone consument. Via de website van de winkel of telefonisch wordt een tijdstip en dag afgesproken. Hierdoor wordt drukte beter beheersbaar, kunnen ook bange klanten geholpen worden en bovendien verkleint het de kans op verspreiding van het coronavirus. 

Laat klanten online bestellen (en afhalen)

Het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat nog meer consumenten online zijn gaan winkelen. Teruglopende omzetten in fysieke winkels dienen gecompenseerd te worden en een website is dan ook noodzakelijk. Je kunt je producten online aanbieden en verzenden, zodat consumenten niet naar de winkel hoeven te komen. Bovendien is er geen risico op verspreiding van het virus. De investeringskosten voor de winkel zijn hoog, maar op de langere termijn verdien je dit dubbel en dwars terug. 

Verspreid mondkapjes met eigen logo

Het dringende advies om mondkapjes te dragen in publieke openbare ruimtes zal eerdaags worden omgezet in een verplichting. Je hebt altijd mensen die een mondkapje vergeten mee te nemen of een schoon mondkapje willen dragen. Als winkel kun je overwegen om mondkapjes uit te gaan delen of te gaan verkopen, bijvoorbeeld bedrukte mondkapjes, zodat je tegelijkertijd reclame kunt maken en/of omzet kunt genereren. 

C:\Users\Wouter Bos\Desktop\Unieke blogs schrijven\Wat kunnen retailers nog meer doen om verantwoord winkelen mogelijk te maken\mondkapjes-verplicht-in-winkels.jpg

Blog mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions